מדריך: איך להתמודד עם הליקובקטר פילורי גם בתקופת מבחנים לחוצה



חיידק הליקובקטר פילורי הינו חיידק נפוץ המתיישב ברירית הקיבה ובהתאם לכך גורם לתופעות של כאבי בטן, בחילות, ריח רע מהפה והקאות. בזמן תקופת לחץ התופעות עלולות להחמיר ולכן התמודדות עם החיידק צריכה להתבצע במספר אופנים, כפי שנסביר כעת.

אובחנתם עם הליקובקטר פילורי? כך תוכלו להתמודד עם התופעות בזמן תקופות לחוצות


הליקובקטר פילורי הינו חיידק שכיח מאוד, כאשר ע"פ הערכות כ 10%-50% מהעולם המערבי מאובחנים עם החיידק. למרות שמדובר בחיידק שמתיישב על רירית הקיבה, אצל חלק גדול מהנשאים אין כלל תסמינים אולם במידה והחיידק משגשג – התסמינים כוללים כאבי בטן, גיהוקים, ריח רע מהפה, הקאות וכן נפיחות בטנית. נוסף לכך, במידה והחיידק איננו מטופל הוא עלול להוביל לדלקת כרונית כמו גם אפשרות להתפתחות של תאים סרטניים. בתקופות לחוצות, החיידק עלול לשגשג ולהוביל לתסמינים בריאותיים משמעותיים ועל כן חשוב לטפל בו בהקדם. נוסף על כך, כדאי להכיר את התופעה לעומק מאחר שהחיידק משגשג בזמן תקופות לחץ ובעיקר על רקע של תזונה לקויה שאצל רבים איננה מאוזנת בזמן תקופת מבחנים לקויה, ועל כן על מנת להתמודד עם התסמינים חשוב לבצע שינויים בהרגלי התזונה לצד שימוש בצמחי מרפא והפחתת לחץ, כפי שנסביר כעת.

מדריך: איך להתמודד עם הליקובקטר פילורי גם בתקופת מבחנים לחוצה

שינויים בהרגלי התזונה לטובת התמודדות עם החיידק


לתזונה שלכם יש תפקיד קריטי בטיפול בתסמינים של החיידק, וזאת בשל העובדה כי תזונה לקויה עלולה להוביל להגברת רמת החומציות בקיבה לצד עומס שגם גורם לשגשוג של החיידק בקיבה אבל גם למצב של חוסר איזון שמשפיע על המערכת החיסונית. על כן, בזמן תקופת לבחנים שבמסגרתה אתם לומדים שעות רבות ונדרשים להתרכז חשוב להכניס לתפריט שלכם מזון עשיר באומגה 3 כמו דג סלמון או טונה, זרעי פשטן ומזון בעל סיבים תזונתיים. למעשה, חומצות שומן אומגה 3 הן בעלות תכונות אנטי דלקתיות ועל כן הן מצוינות לטובת התמודדות עם החיידק. בנוסף ולמרות הפיתוי, העדיפו להפחית עד כמה שאפשר צריכה של מזון מטוגן (כן, גם צ'יפס!) כמו גם מזון מתועש. נכון, סטודנטים רבים מעדיפים להזמין אוכל מהיר בכדי "לסגור פינה" בזמן תקופת מבחנים אבל מדובר במזון שעשוי להוביל לא רק לשגשוג של החיידק אלא גם לתחושה של כבדות. העדיפו להפחית עד כמה שאפשר את השימוש בשתייה ממותקת והעדיפו להתמקד בשתייה של מים או מיצים טבעיים המכילים מינרלים מעולים למערכת העיכול. שימו לב כי תזונה מאוזנת יכולה לחזק את התגובה החיסונית של הגוף ובהתאם לכך למנוע את הופעתו המחודשת של החיידק, ועל כן רצוי מאוד לקבוע פגישה עם תזונאית המתמחה בטיפול מאובחנים עם החיידק, לצורך בנייה שלתפריט תזונתי המותאם גם לאורח החיים של סטודנטים אבל גם בעבור התמודדות עם התסמינים של החיידק אשר עלולים להחמיר בזמן תקופת לחץ ותזונה שאיננה מאוזנת.


שימוש בצמחי מרפא והפחתת לחץ


הפחתת לחץ מהווה חלק בלתי נפרד מהתמודדות אל מול החיידק בזמן תקופת לימודים. הלחץ משפיע על התפקוד שלכם כמו גם על היכולת להתמודד בצורה טובה עם החיידק ועל כן מומלץ לאפשר לעצמכם מנוחה בזמן הלמידה כמו גם למצוא פעילות שמרגיעה אתכם כמו למשל האזנה למוזיקה, בכדי להפחית עד כמה שאפשר את מידת החרדה. למידה אינטנסיבית הנגררת עד השעות הקטנות של הלילה משפיעה על היכולת שלכם להתרכז כמו גם לפעול בצורה נכונה אל מול הנגיף ועל כן הפחתת לחץ צריכה להיות בראש סדר מעינכם. בנוסף, רצוי מאוד להשתמש בצמחי מרפא אותם ניתן להזמין גם דרך האינטרנט, וזאת בשל הסגולות המיוחסות לצמחי המרפא הן בהקשר של הפחתת לחץ והן לטובת יצירת איזון תזונתי המהווה דרך מצוינת להתמודד עם התסמינים של החיידק.


לסיכום, אם אתם מאובחנים עם הליקובקטר פילורי חשוב לסגל לעצמכם הרגלי תזונה חדשים לצד אפשרות לתת לגוף לנוח, מתוך מטרה להטמיע את תהליך הלמידה אבל גם ליצור מערך תומך שבמסגרתו ניתן יהיה להתמודד עם התסמינים של החיידק ואף להפחית את הסיכוי לתסמינים.


**כל התוכן והנאמר במאמר זה לא מהווה חוות דעת מקצועית או המלצה רפואית. יש לפנות לרופא מומחה ולקבל ייעוץ מקצועי ומותאם אישית.