ישנים טוב, לומדים טוב יותר: כל המידע על מחזור השינה שלנו

לאחר שנים של מחקרים, רבים יודעים כי לשינה יש משמעות אדירה מבחינה בריאותית. יחד עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר מבוגרים כמו גם בני נוער מדווחים על קושי להירדם ולהיכנס לשנת לילה עמוקה, מה שמוביל בסופו של דבר להפרעה משמעותית באיכות החיים ואף ביכולת להתרכז לאורך זמן. כאשר בוחנים את איכות השינה נהוג למדוד אותה בהתאם לארבעה ממדים: משך שינה תקין, תזמון נכון של השינה, נשימה תקינה בשינה ושינה רציפה. כל הדברים הללו יובילו בסופו של דבר לבריאות אך גם ליכולת ללמוד בצורה טובה יותר מאחר ובזמן השינה מתרחשים תהליכים ביולוגיים משמעותיים שנועדו לסייע למוח "לתכנת" את עצמו מחדש, ולהתכונן לקראת היום הבא. לכן, אם אתם לא ישנים טוב, זה הזמן להכיר את מחזור השינה – וכיצד לשפר אותו.


מחזור השינה – כל מה שרציתם לדעת וחששתם לשאול

אם אתם תוהים לעצמכם מהו מחזור שינה, הגעתם בדיוק למקום הנכון. כאשר אנו מתייחסים למחזור שינה הכוונה היא לחמישה שלבים מרכזיים. השלב הראשון הוא השלב שבו עוברים ממצב של ערות למצב של שינה, כאשר בדרך כלל שלב זה אורך מספר דקות. השלב השני הוא שינה שטחית המתאפיינת בערות חלקית ואילו השלב האחרון הוא שלב השינה העמוקה. בשלב החמישי מופסקת הפעילות של הגוף ועוברים למצב של שינה המאופיינת בחלומות, כאשר אצל חלק מהמבוגרים מדובר במצב שבו העיניים מרצדות כמו גם הדופק הופך למהיר יותר. בין כל מחזור שינה ניתן לקום, כאשר אנשים שסובלים מנדודי שינה לרוב מתעוררים בין השלב השני לשלישי ולא מגיעים לשלב החמישי שהוא השלב החשוב ביותר. כל מחזור שינה נמשך כשעה וחצי בממוצע, ועל כן ההמלצה של איגוד השינה הבינלאומי כמו גם הישראלי הוא להקפיד על לפחות שמונה שעות שינה בשביל לשמור על הבריאות אבל לא פחות מזה, ללמוד טוב יותר.


כיצד מחזור השינה משפיע על היכולת ללמוד?

מחקרים בתחום המוח מצאו כי במהלך השינה מופרשים הורמונים ואנזימים המחזקים את הפעילות של מערכת החיסון כמו גם מתווכים עצביים המנקים את המוח מרדיקלים חופשיים. מחסור בשינה עלול לא רק להגביר התקפי חרדה אלא גם להשפיע על היכולת ללמוד ולהפנים תהליכי למידה, וזאת בשל בעובדה כי בזמן השינה מתרחשים תהליכים ביולוגיים המשפיעים על היכולת של המוח להפנים את החומר שנלמד. לכן, לשינה עמוקה וטובה יש חשיבות עצומה מבחינת היכולת להתרכז לאורך זמן כמו גם ללמוד בצורה טובה יותר, ועדות לכך ניתן למצוא של מחקרים שמצאו פערים משמעותיים בין היכולת ללמוד של תלמידים שישנו שמונה שעות לעומת תלמידים שסבלו ממחסור בשינה.


לסיכום


למחזור השינה יש השפעה ממשית על הבריאות הכללית כמו גם על היכולת ללמוד ולהפנים את החומר שנלמד. על כן, הפרעת שינה היא הפרעה משמעותית שאותה צריך לבדוק ולטפל באמצעות טכניקות הירדמות וניטור של השינה במעבדת שינה, כל זאת מתוך מטרה ליצור מחזור שינה תקין ורציף שיוביל גם לשיפור ביכולת ללמוד ולהתרכז.


המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.