דרכים לשיפור הזיכרון: השיטות שלא מלמדים באוניברסיטה

קמים בכל בוקר ובדרך לעבודה מגלים בכל פעם מחדש שאין לכם מושג איפה המפתחות של הרכב? יושבים עם חברים בשעות הפנאי ולא מצליחים להיזכר בפרטים החשובים מכתבה מעניינת שקראתם לאחרונה, מה שמקשה עליכם לקחת חלק בדיון? מרגישים באופן כללי שאתם לא מצליחים לזכור דברים חשובים? ובכן, אולי גם אתם כמו רבים אחרים, סובלים מזיכרון בעייתי וחלש, וחשוב לדעת שלא מדובר על בעיה, אלא על סוג של אופי או אישיות. יחד עם זאת, זה משהו שבהחלט יכול להפריע ולפגוע באיכות החיים, אך למרבה המזל הזיכרון הוא כמו שריר וככזה אפשר לאמן אותו ולשפר אותו פלאים. במוסדות לימוד שונים ובפרט באקדמיה, מלמדים את התלמידים שיטות לשיפור הזיכרון להצלחה בלימודים, אבל חשוב לדעת שיש שיטות מוצלחות הרבה יותר שלאו דווקא ילמדו אתכם בבתי הספר. הנה כמה דרכים כאלו שכדאי להכיר, אבל קודם כל כמה מילים על הצ'ייסר - האדם שאתם רוצים להכיר אם אתם מעוניינים לשפר את הזיכרון.

לזכור כמו הצ'ייסר

איתי הרמן הוא הצ'ייסר, האדם מולו מתמודדים בשעשועון הטלוויזיה המרדף שגם העניק לו את הכינוי הכה ראוי לו. בתכנית אפשר לראות שהוא זוכר כמעט כל מאורע היסטורי ויודע למצוא התשובות לשאלות היסטוריות רבות באמצעות זיכרון יוצא דופן. הפרק המרתק מתוך "פודקאסט הצ'ייסר" בנושא משחקי המוח "תורת ההקשרים" של איתי הרמן, הוא למעשה הפרק שפותח את התכנית ומהווה מבוא לכל נושא הזיכרון. מכאן, בכל פרק נחשף לאלמנט אחר בזיכרון עם הרבה טיפים חשובים שיעזרו גם לכם, אז שווה להאזין. כעת, כמה טיפים לשיפור הזיכרון.

פעילות גופנית קבועה

זה אולי נשמע כמו עוד תירוץ או ניסיון לעודד אתכם לבצע פעילות גופנית, אבל חשוב לדעת שזה באמת עובד. פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם ואחת מתוצאות הלוואי של הדבר הזה שיפור בזיכרון. אתם ממש לא חייבים לרוץ מרתון או לעשות פעילות קשה מדי ומספיק שתלכו על 20 דקות יומיות של פעילות אירובית מתונה כדי לראות תוצאות בהקדם.

שינה קבועה

אחד האויבים הגרועים והמרים ביותר של הזיכרון שלנו הוא חוסר בשעות שינה. על מנת לתת למוח את האפשרות לעבד את הזיכרונות ולקבע אותם, עלינו להקפיד על מספר הולם של שעות שינה בעדיפות על 7-8 שעות מדי לילה לאדם מבוגר וכן חשוב לישון בשעה קבועה מדי יום.

חזרו על דברים כמה שיותר

לא משנה אם מדובר על מספרים או שמות - ככל שתחזרו עליהם יותר, כך יעלה הסיכוי שאלו יחקקו לכם בזכרון בצורה טובה ומשמעותית יותר. אם אתם פוגשים אדם חדש שמגיע לעבודה למשל בשם שאול, ואתם חוששים לשכוח את שמו, מרגע שהוא מציג עצמו בפניכם, הקפידו לחזור על השם שלו כמה שיותר פעמים. "בוקר טוב שאול", "מה שלומך שאול?", "היי שאול, האם הצלחת להבין את המשימות שעומדות בפניך או שאתה צריך עזרה?".

למדו שפות זרות

חוקרים בתחום עדיין לא מבינים למה זה ככה בדיוק, אבל מתברר שללמידת שפות זרות יש אפקט מיוחד של שמירה על הזיכרון וכי מבוגרים שיודעים יותר שפות חשופים פחות לפגיעה בזיכרון בגילאים מבוגרים יותר. אגב, חשוב לשמור על היכולות הקוגניטיביות של המוח בכל שלב בחיים ובמיוחד בגילאים מבוגרים, ולכן זה משהו ששווה לעשות כל מקרה.

לסיכום - זכרו כי את הזיכרון אפשר לשפר, וגם אם זה לא הולך טוב בהתחלה, אל תלקו את עצמכם ותמשיכו לנסות, התוצאות יגיעו עם הזמן.